Hoe maak je een goede vragenlijst?

Een goede vragenlijst is belangrijk om de respondenten de juiste informatie te ontfutselen. Een perfecte vragenlijst geeft jou precies de antwoorden die je wilt hebben, in duidelijke categorieën. Voordat jullie op straat staan met een aantal klemborden, of de online vragenlijst per mail versturen, moet de vragenlijst op orde zijn. De weg daarnaartoe is nog lastig, dus ik geef je een overzicht van de factoren waar je aan moet denken.

Weet welke informatie je wilt

Elke vragenlijst heeft een interesse in informatie als reden. Misschien wil je weten of er genoeg animo is voor een bepaald evenement, of je wilt algemene informatie over de inwoners van een gebied weten. Hoe dan ook, de belangrijkste stap is duidelijk maken wat je precies wilt weten. Focus op de vragen die direct relateren aan de gevraagde informatie. Hoe verleidelijk het ook is, allerlei gedetailleerde vragen over irrelevante informatie verliest heel snel de interesse van de respondenten.

Hou het simpel

Het is dus belangrijk om de interesse en motivatie van de respondenten vast te houden. Wees consistent in de manier van vragen stellen, en probeer zo min mogelijk woorden te gebruiken. Kies synoniemen die het beste de boodschap overbrengen en hou het professioneel.

Codeer de antwoorden

Dit is cruciaal voor het verwerken van de informatie. Als je alleen maar open vragen hebt gemaakt ontvang je veel verschillende antwoorden. Soms ontkom je er niet aan, maar het liefst vermijd je alle open vragen. Alle antwoorden van verschillende mensen moeten direct met elkaar te vergelijken zijn. Kies daarom voor hokjes die ingekrast moeten worden of iets dergelijks.

Geef een reden waarom mensen de vragenlijst moeten invullen

Ik krijg zelf erg veel verzoeken via de e-mail om enquêtes in te vullen. Dik negentig van de honderd keer besteed ik er niet eens aandacht aan. De tien procent die ik wel invul heeft mij vaak een goede reden gegeven. Als het bijvoorbeeld om vragenlijsten van werk of school gaat dan heb ik er direct baat bij als de informatie zo accuraat mogelijk is. Vaak kun je die intrinsieke waarde helaas niet bieden. In zo’n geval moet je overwegen om een cadeaubon weg te geven of te verloten. Misschien krijg je hierdoor wel meer respons dan je in eerste instantie verwacht had.

Bied altijd de optie aan om anoniem in te vullen

Demografische data over jouw respondenten is vrij waardevol, maar je moet wel begrijpen dat veel mensen niet graag persoonlijke informatie vrijgeven. Zeker een e-mailadres of een telefoonnummer opgeven wordt eigenlijk nooit gedaan. Wil je toch een beetje demografische data verzamelen, hou het dan tot relatief onherkenbare informatie. Denk aan woonplaats, leeftijd en geslacht.

Een goede vragenlijst maken is erg lastig, en dat zie je waarschijnlijk terug in het tegenvallende aantal respondenten. Maar geen zorgen, dat is helaas voor iedereen zo. Het is nou eenmaal moeilijk om mensen hiervoor te motiveren.

Geef een reactie